Fietsparkeer oplossingen
Voor diverse gemeenten in binnen- en buitenland hebben we de afgelopen jaren fietsparkeerprojecten en pilots ontwikkeld en gerealiseerd. Waaronder Amsterdam. En je zou kunnen zeggen; als het in Amsterdam werkt, werkt het overal. Waarom? Naast het feit dat Amsterdam de meeste fietsen heeft, zijn de meeste Amsterdammers eigenwijs en hebben ze weinig respect voor verkeersregels. Een rood verkeerslicht betekent niet dat er voor gestopt wordt en een zebrapad betekent niet dat een voetganger voorrang krijgt. Zo geldt het ook met parkeren. Het is een uitdaging om goed functionerende stallingen te creëren, ze vindbaar te maken, maar ook populair te maken in gebruik. Dus wanneer het daar werkt, kan het vrijwel overal werken.
Eén-uurs parkeren
In drukke winkelgebieden, waar parkeren alleen is toegestaan in een fietsenrek, fietsvak (witte lijnen) of fietsenstalling (buiten deze gebieden geldt handhaving), zijn er altijd locaties die een uitzondering vormen. Bijvoorbeeld voor een supermarkt. Mensen parkeren hier 5 of 10 minuten. Dat vraagt om een oplossing. In dit geval heeft gemeente Amsterdam het 1-uursvak geïntroduceerd, tegenover de winkel. Gelukkig was de ruimte er, plus een blinde muur om de aankondiging te doen. Een mooie test voor ons, dat we met camera's van bovenaf (AVG proof) in de gaten hielden . En het werkte.
Winkelier tevreden, fietser tevreden, gemeente tevreden. |
Het P+L, Parkeer & Loop systeem
Zoals we allemaal weten, parkeert elke fietser het liefst recht voor de bestemming. En dat gebeurt vaak. Maar als de ruimte dat niet toelaat, moet je eigenlijk verwijzen naar iets verder weg. Maar waar verwijs je dan naar? Welke plek? We bedachten een opvallende paal met een Parkeer & Loop-symbool. Het wit beklede vak wordt met meerdere PR-middelen gepromoot en moet makkelijk te vinden zijn. Later voorzagen we de palen van zonnepanelen, zodat er geen stroom meer van de straat nodig was. En maakten het systeem flexibeler om eenvoudig van de ene naar de andere locatie te kunnen verplaatsen. Later werd er een mobiele P+L-paal gemaakt die tijdelijk bij grotere evenementen werd geplaatst. Daarmee werd het P+L symbool breder bekend. |
Flexibel parkeren - Fiets- en scooterparkeerplaatsen op Laad- en Losplekken.
Veel straten in winkelgebieden hebben laad- en losplekken voor bevoorrading. Buiten de bevoorradingstijden werden deze plekken gebruikt voor het parkeren van auto's. Dit was eigenlijk al Flexibel Parkeren, maar het Fietsparkeerteam heeft dit omgebouwd tot een parkeerplaats voor fietsen en scooters, buiten de laad- en lostijden. Een goede aankondiging was belangrijk, en duidelijke bewegwijzering. En het werkt. Amsterdam heeft nu meer dan 27 flexparkeerplekken. De angst bestond dat fietsen zouden achterblijven wanneer het laad- en lostijdstip zou beginnen, maar dat blijkt gelukkig mee te vallen.
Veel straten in winkelgebieden hebben laad- en losplekken voor bevoorrading. Buiten de bevoorradingstijden werden deze plekken gebruikt voor het parkeren van auto's. Dit was eigenlijk al Flexibel Parkeren, maar het Fietsparkeerteam heeft dit omgebouwd tot een parkeerplaats voor fietsen en scooters, buiten de laad- en lostijden. Een goede aankondiging was belangrijk, en duidelijke bewegwijzering. En het werkt. Amsterdam heeft nu meer dan 27 flexparkeerplekken. De angst bestond dat fietsen zouden achterblijven wanneer het laad- en lostijdstip zou beginnen, maar dat blijkt gelukkig mee te vallen.
Toegankelijke fietsparkeerstallingen. Maar... écht toegankelijke fietsparkeerstallingen.
Amsterdam is trots op haar grote en mooi vormgegeven stallingen. En ze zijn werkelijk prachtig. En ruim! Maar de toegang tot de meeste locaties bleek niet aan ieders verwachtingen te voldoen. De keuze voor lange trappen met goot is voor veel gebruikers een last. En maakt het zelfs voor mindervalide fietsers onmogelijk om ze te gebruiken. Wat hier pijnlijk duidelijk wordt, is dat het ontwerpproces meer rekening moet houden met de belangen van álle fietsers. De groep bewoners die moeilijk ter been is, blijkt over het hoofd gezien te zijn. Plus dat de meeste mensen een trap niet waarderen als ingang. En dat betaalt zich nu uit in klachten en een laag gebruik van de stallingen. Tot op de dag van vandaag blijft de bezetting van de garages achter bij de prognoses.
Bikenine pleit voor goed bereikbare stallingen, voor iedereen, bij voorkeur geschikt om erin te fietsen (te rollen). En dat kan ook nog eens op een veilige manier.
Amsterdam is trots op haar grote en mooi vormgegeven stallingen. En ze zijn werkelijk prachtig. En ruim! Maar de toegang tot de meeste locaties bleek niet aan ieders verwachtingen te voldoen. De keuze voor lange trappen met goot is voor veel gebruikers een last. En maakt het zelfs voor mindervalide fietsers onmogelijk om ze te gebruiken. Wat hier pijnlijk duidelijk wordt, is dat het ontwerpproces meer rekening moet houden met de belangen van álle fietsers. De groep bewoners die moeilijk ter been is, blijkt over het hoofd gezien te zijn. Plus dat de meeste mensen een trap niet waarderen als ingang. En dat betaalt zich nu uit in klachten en een laag gebruik van de stallingen. Tot op de dag van vandaag blijft de bezetting van de garages achter bij de prognoses.
Bikenine pleit voor goed bereikbare stallingen, voor iedereen, bij voorkeur geschikt om erin te fietsen (te rollen). En dat kan ook nog eens op een veilige manier.
Pop-up parkeren met licht projectie
Een uitvinding waar we best trots op zijn. Parkeren op plekken die alleen zichtbaar zijn als ze nodig zijn. En dat geldt zeker voor cafébezoekers in de avonduren. Hier is een oplossing bedacht voor de 'fietsparkeerchaos' die cafébezoekers veroorzaken, met een lichtprojectie op de grond.
Deze oplossing vergt enige technische voorbereiding, maar als hij eenmaal is geïnstalleerd, blijft hij jarenlang werken, vrijwel zonder onderhoud. |